En aquest post faré menció a una de les pràctiques que formen part de la meva rutina diària. En concret, el transport que em porta d’una punta a l’altre de Río de Janeiro.
Són dos els principals sistemes que utilitzo per desplaçar-me, el Bus o la Van. No m’atreviria a dir quin utilitzo més, ja que tots dos sistemes em porten a la universitat i fan el mateix recorregut. Ara bé, prefereixo anar en Van, ja que tarda gairebé la meitat en arribar al destí.
Cada matí vaig cap a la parada de Bus de la platja de Botafogo (Barri on visc actualment), i agafo el Bus o la van en funció del que arribi primer.
El motiu pel qual hi ha aquests dos mètodes de transport fent el mateix recorregut, és molt senzill; el Bus és un negoci del govern, i la Van es un negoci de la gent de les faveles, que es basa en robar-li els clients al bus.
Parada de Botafogo
El Bus (Ônibus) s’assembla molt als busos europeus, només cal afegir un excés de temeritat al conductor, que fa de cada trajecte una experiència ‘única’. És una imatge bastant comuna veure busos espatllats o que han tingut un accident.
Hi treballen dues persones, el conductor i el cobrador, que té molt mèrit aconseguir aclarir-se amb les monedes en mig d’una carrera de ‘fórmula 1’. També, acostumen a pujar venedors de dolços (a preus realment baixos), així que és com si fossin tres treballadors.
Un fet que m’ha sorprès molt és veure com la gent asseguda s’ofereix sempre a aguantar la motxilla a la gent que està de peu. És gairebé un gest d’educació, tant com quan una persona s’aixeca del seient per cedir-lo a una persona d’avançada edat.
Van amb el rètol de 485 IPANEMA, la que em porta a casa
La Van, tot i ser conduïda i gestionada per la gent de les faveles, és un transport totalment segur, ja que si fos perillós, perdrien els clients, i per tant el negoci.
Hi ha servei de Vans en molts recorreguts diferents. També es gestiona per dos treballadors, el conductor i cobrador, que a més a més de cobrar, també es dedica a cridar per la finestra el recorregut que fa (ex: “Botafogo, Copacabana, Ipanema, Leblon!!”).
La Van es com una furgoneta típica de tres files convertida en quatre files optimitzant al màxim l’espai. Un fet curiós és pujar-te a una Van i quan consideres que ja no cap més gent, ells probablement considerin que va ocupada a la meitat de la seva capacitat. Apart de la gent asseguda, acostumen a omplir també els buits amb gent de peu. He arribat a contar 23 persones més els dos treballadors.
Impacta bastant al principi (tant en el Bus com en la Van) veure com obren la porta abans de parar i a una velocitat bastant elevada, ‘augmentant així la sensació de seguretat en aquests transports’.